تشخیص سریع دیابت نوع 1 با یک میکروچیپ جدید

12 فوریه 2019- یک روش جدید برای شناسایی زودهنگام نشانه های هشدار دهنده ی دیابت نوع 1 راه را برای ابداع روش هایی که می تواند مانع از پیشرفت این بیماری شود، هموار کرد.

دانشمندان دانشگاه استنفورد و دانشگاه کالیفرنیا سان فرانسیسکو (UCSF) می گویند که آنها می توانند آنتی بادی هایی را که نشان دهنده ی ابتلای فرد به دیابت نوع 1 هستند، خیلی زودتر از آزمایش های تشخیصی فعلی، شناسایی کنند.

پرفسورBrian Feldman، متخصص غدد درون ریز از UCSF گفت: بزرگترین مسئله تاکنون این بوده است که چقدر زودتر از بروز نشانه های واضح این بیماری بتوانیم این آنتی بادی ها را در خون افراد شناسایی کنیم. شناسایی هرچه زودتر این بیماران اولویت اصلی در این زمینه است.

محققان با کمک نانو تکنولوژی یک میکروچیپ ارزان قیمت ساخته اند که می تواند آنتی بادی هایی را که در مراحل اولیه ی دیابت نوع 1 ظاهر می شوند، شناسایی کند. در حالیکه روش های فعلی تشخیص دیابت نوع 1 ، قادر به شناسایی آنتی بادی ها در مراحل بعدی این بیماری هستند.

نمونه های خونی شش فرد شرکت کننده در مطالعه ی بزرگTrialNet با این میکروچیپ آزمایش شدند. در این تحقیق خانواده ی درجه ی یک افراد مبتلا به دیابت نوع 1 تحت نظارت قرار گرفتند. در این مطالعه، نمونه های خونی افراد شرکت کننده هر شش ماه یکبار برای چندین سال جمع آوری شد.

شش فرد مورد آزمایش افرادی بودند که قبل از تحقیق TrialNetدچار دیابت نبودند، اما بسمت ابتلا به این بیماری پیش رفتند. همچنین نمونه های خونی هشت داوطلب سالم بعنوان گروه کنترل با این میکروچیپ آزمایش شد.

در دو مورد از شش فرد گروه آزمایش، این میکروچیپ توانست یک سال قبل از آزمایشات سنتی، آنتی بادی های بد را شناسایی کند و در یک نفر، چهار سال پیش از آزمایشات سنتی آنتی بادیهای بد شناسایی گردید. در بین داوطلبان سالم، هیچ مثبت کاذبی تشخیص داده نشد.

اگر در مطالعات بالینی بزرگتر این یافته ها تایید شود، زمان هشدار اضافه ای که برای جلوگیری از ابتلا افراد پر خطر به دیابت نوع 1 حاصل می شود، قابل توجه خواهد بود. پرفسور فلدمن گفت: قطعا هرچه زودتر این گروه از افراد شناسایی شده و درمان های نسل بعدی بر روی آنها اعمال شود، نتایج بهتری بدست خواهد آمد. علاوه بر این، ارزان بودن تراشه(میکروچیپ) مزایایی را نسبت به روش های تشخیصی گران تر و سخت تر فعلی دارد.

پرفسور فلدمن اضافه کرد: ما در مورد توانایی تشخیصی این میکروچیپ هیجان زده هستیم؛ زیرا ما خواهان دسترسی همه ی افراد به روشهای تشخیصی دقیق تر و پیشرفته تر هستیم.

یافته های این تحقیق در مجله PLOS ONE  منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/feb/microchip-could-identify-type-1-diabetes-faster-than-current-diagnostic-methods-95434387.html